HYDRAULICKÝ NAVIJÁK

Navijáky – elektrické či hydraulické? JEDINĚ HYDRAULICKÉ!

Naprostá většina používaných navijáků jsou elektrické. Hlavní výhodou je jednoduchá montáž a možnost namontování bez větších úprav na jakýkoliv vůz. Rovněž účel, pro který jsou stvořené, ve velké většině kopíruje potřebu zákazníků, kteří potřebují naviják pro krátké nebo občasné vyproštění svého vozu. Elektrický naviják je složen z elektromotoru na 12 či 24 voltů o výkonu do 5 kW, planetové převodovky s převodem 1:164 a brzdou, která je automatická a zamezí samovolnému odvíjení lana. Není však určená ke spouštění vozidla. Ale to naprostá většina uživatelů nepotřebuje.

Pokud bychom zabrousili k technickým datům elektrických navijáků, nejprve bych napsal 450 Ampér. To je proud, který elektromotor při plném zatížení potřebuje, aby přes převodovku naviják vyvinul tažnou sílu až 4,5 tuny. A jelikož většina vozů má alternátor dávající max. 100 Ampér, záleží na baterii ve voze, jak naviják bude dlouho fungovat. Při běžné baterii 100 Ampérhodin, bude naviják při nastartovaném motoru a středních otáčkách fungovat něco kolem 15minut. Což je ve velké většině dostačující. Ale možná tak pro leštěnky..:-)

A další číslo. 2 metry za minutu. To je rychlost kterou dokáže naviják vyvinout, při plném zatížení. 30 metrů lana tedy bude navíjet oněch 15 minut. Samozřejmě naviják neběží vždy na plné zatížení a né vždy je třeba se tahat oněch 30 metrů.

Nevýhodou je:
výše zmiňovaná dočasná doba, kterou se můžete navíjet a také rychlost, kterou dokáže vyvinout, vzhledem k málo výkonnému motoru navijáku!

Hydraulický naviják, nemá skoro žádné omezení související s výkonem a rychlostí. Takovéto navijáky nepoužívají brzdu, protože v případě hydrauliky je vše řešeno ventilem, který omezuje průtok a tím i otáčky hydromotoru. Hydromotor je poháněný hydraulickým čerpadlem, většinou poháněným přes spojku z převodovky (elektricky nebo vzduchem řazené). Takovéto hodnoty pokud přes hadice ventily a rozvaděč přivedete k hydromotoru, dokáže s navijákem a poté vozidlem pěkně rychle zahýbat. Je možné dosáhnout rychlost až 150 metrů za minutu a při plné zátěži 5ti tun rychlost kolem 25metrů za minutu, což je rychlost, kterou nedokáže běžet žádný elektrický naviják a to ani bez zátěže. Při těchto veličinách čerpadlo odebírá z převodovky kolem 45 kW,což je skoro desetinásobek výkonu elektrického navijáku. Je zde vidět i určitá rovnováha mezi výkonem motoru a jeho rychlostí. Další výhodou hydraulického navijáku je skoro neomezená možnost jeho nasazení, protože krouticí moment dodává motor. Při správném navržení takového systému dosáhnete toho, že Váš vůz bude do krkolomných kopců rychlejší než jeho spolujezdec, jak je vidět na následujících videích.

  • Video 1 (otevírá se v novém okně)
  • Video 2 (otevírá se v novém okně)

Desatero, aby to vše dobře fungovalo:

  • Je třeba pořádné čerpadlo. Čerpadlo, které dává tlak až 250 atmosfér a průtok oleje 80 litrů za minutu.
  • Pohon čerpadla musí být od převodovky přes spojku. Vstupní hodnoty na čerpadle (to, co musí převodovka mít na výstupu je výkon 60koní a otáčky do 2000ot/min. Spojka je vyzkoušená z PTO na nákladních vozech, řazená vzduchem.
  • Hadice, rozvaděče musí mít dostatečnou světlost. Je třeba, aby jimi bylo schopno projít 80litrů za minutu s minimálním odporem, jinak se bude systém zahřívat a nebude možné delší nasazení navijáku.
  • Zásoba oleje popřípadě chladič – pro hydraulický okruh se spočítá při vstupních hodnotách (tlak, průtok, světlost hadic, délka hadic, doba nasazení) jak velká zásoba oleje musí být. Množství je možné podstatně zmenšit chladičem s ventilátorem. Systém ale i tak bude muset mít 10 litrů oleje. Tank je možné doplnit i teploměrem. Systém NESMÍ pracovat s teplotou vyšší než 80 stupňů Celsia!!! Osobně mám vyzkoušené, že rukou vydržím stále na teplotě 60 st. Celsia. Proto mi stačí, když občas šáhnu na zásobník oleje a pokud na něm s rukou vydržím, vydrží i systém hydrauliky (pokud je systém postavený ze správných součástí, je myslím nemožné systém zahřát na 80 stupňů Celsia při běžném nasazení).
  • Hydromotor na navijáku se spočítá v porovnání s čerpadlem, aby měl adekvátní kubický objem na jednu otáčku. Tady platí pravidlo jako u převodovky. Jestliže na vstupu, což je čerpadlo, bude mít 200 cm3 na otáčku a bude se točit rychlostí 1000ot/min, pak hydromotor, který bude mít 400 cm3 na otáčku, se bude točit 500ot/min. Jen je potřeba zvolit takový hydromotor, který při těchto otáčkách má i dostatečný krouticí moment Nm, aby byl schopen pohánět naviják s potřebnou zátěží.
  • Vlastní naviják – to je jen buben s lanem, který je uchycen většinou v kluzných ložiscích v rámu vozidla. Bez převodovky, brzdy. Tady vzhledem k jednoduchosti je i velmi přijatelná cena a hlavně spolehlivost. Veškeré převody obstará převod v hydraulice.
  • Ovládání, ochrana a přehled – v hydraulickém systému je samozřejmě rozvaděč, který je ovládán elektromagneticky, aby bylo možné použít dálkové ovládání navijáku. Systém musí mít rovněž i redukční ventil, který hlídá přetížení. Tento systém je velice vhodný, protože při přetížení se naviják přestane pouze točit, nedojde k poškození a při zmenšení zátěže se opět rozeběhne. V systému může být vřazen tlakoměr, který je vyveden do kabiny a dává řidiči informaci o zatížení navijáku.
  • Není možné systém roztočit na druhou stranu. Při zařazení zpátečky nebude fungovat správně.
  • Návrh systému je klíčový pro správnou funkci. Rozhodně není možné vzít nějaké čerpadlo a motor a myslet si, že naviják bude fungovat.
  • Nezapomenout na filtr oleje a jeho občasnou výměnu, vhodný olej s požadovanou viskozitou.

Ceník

Hydraulický naviják 2.Generace



Příklad realizace hydraulického navijáku JP-AXLES

Informace na info@jp-axles.cz.