JEEP RACE

Jeep Race na závodech

(1.9.2011)

Počátkem Března 2011 byl odstartován první závod Mistrovství České republiky v offroad trialu a my jsme na startu stály s novým čistokrevným speciálem pro tyto soutěže. Znalé oko pozná při krátkém ohledání vozu, že se jedná o zdařilou stavbu a tak očekávání je velké. Samozřejmě největší zájem budí nově vyvinuté reduktory, které jsou jedním ze třech hlavních trumfů tohoto speciálu. První klíčová vlastnost vozu je váha, kterou se podařilo dostat pod 1400kg, druhá vlastnost je při perfektním těžišti světlá výška vozu a to pod nápravami díky reduktorům, ale také pod celým podvozkem, zakrytým takovým způsobem, že je skoro nemožné se zachytit za nějaký výčnělek a třetí trumf je celková kompaktnost a sladěnost celého vozu -převodů s motorem a nápravami, geometrií náprav při křížení, rozvor náprav atd.

Nyní má tento speciál za sebou 5 jednoznačných vítězství z pěti startů na MČR, přes to, že letošní ročník je opravdu náročný. Různorodé povrchy dokonale prověřil kvality speciálu v bahně, na kamenech, ale i sypkém terénu. Vrcholem letošní sezony byl již odjetý závod mistrovství Evropy Eurotrial, kde byla obrovská a početná konkurence. Z tohoto závodu jsme si odvezli výborné místo z 36 vozů s jednoznačným přesvědčením, že speciál je na nejvyšší úrovni v porovnání s evropskou špičkou. Bohužel chybná strategie znamenala v tomto dvoudenním závodu 9. místo po prvním dni a celkové 4. místo i když druhý den jsme zajeli výborný závod, dokončený na 2. místě, což potvrdilo, že speciál byl schopen tento závod vyhrát.

To, že do současné chvíle nebylo nutné na vozidle nic opravovat ani rozebírat, potvrzuje jeho kvality. Pouze před dalším závodem čistíme brzdy (někdy i celé auto), kontrolujeme náplně, a ladíme tlumiče, vstřikovací čerpadlo, turbo a podobné, co bych označil spíš za hraní si. Je to prostě radost s tímto speciálem závodit.

ME Eurotrial 2011

MČR Offroad 2011

   

Stavba speciálu Jeep Race Trial

Koncem roku 2009 jsem se rozhodl rozebrat speciál Jeep EVO3. Všestrannost tohoto vozidla byla dříve cílená (skloubení závodního speciálu i expedičního vozidla), ale tato doba je již pryč. Dnešní nároky na závodní speciál jsou velmi vysoké a opravdu to musí být speciál. Stejně tak i osobní nároky na expediční vozidlo se trochu vytříbily, kde měním dřívější "viset na navijáku" na dnešní "něco vidět". Navíc dnes bychom se tři stejně do Jeepu nevešli.

Chtěl jsem závodit s novým vozidlem, které bude o lepší než má konkurence, a protože se bude jednat o čistokrevný speciál určený na trialy, mým cílem bylo jezdit s nejlepším vozem a samozřejmě bojovat o první místo v kategorii a také demonstrovat kvalitu komponentů, které pod značkou JP-AXLES již řadu let vyrábím a prodávám. Cíl byl vysoký, a proto jsem se dohodl s Jirkou Provazníkem o budoucí spolupráci. Bylo jasné, že výše uvedený cíl, potřebuje profesionální dílnu. Jirka dlouhá léta jezdil s týmovým kolegou Jirkou Klasnou, se kterým vybojovali nesčetně vítězství v MČR a také mistrovský titul na eurotrialu v Itálii, kde se svým speciálem strčili s převahou zbytek Evropy do kapsy. Speciál, který jim pomohl ve vítězství, byl právě z dílny Jirky Provazníka.

Dohodli jsme se, že postavíme speciál o generaci novější a lepší, než jaké používá zbytek startovního pole. Hlavními změnami ve specifikaci měl být rám. Dřívější vozy používaly a používají nosný rám z nějakého sériově vyráběného vozu. Nevýhodou je velká hmotnost, jelikož na tento rám se teprve umisťuje klec a ostatní komponenty jako karoserie apod. Na základě změn v pravidlech, jsme naplánovali vypustit rám a postavit trubkovou konstrukci, která bude lehčí, pevnější a také lépe vyhoví potřebám uchycení náprav, převodovek a celého rozložení vozu. Další podstatnou „vychytávkou“ mají být reduktorové nápravy. Na trhu je možné buď pořídit nápravy od Mercedesu – Unimog různého stáří, které jsou sice pevné, ale neskutečně těžké, navíc s bubnovými brzdami nebo z Volva Laplander např. 303, ale tyto nápravy jsou málo spolehlivé. Když vezmu v potaz nákup těchto náprav za 3000 Euro, poté předělání poloos za 20 tis. Kč, výměnu homokinetických kloubů za pevnostní, předělání ozubených kol za pevnostní, předělání ovládání uzávěrky a výměnu bubnových brzd za kotoučové, jsme na částce přes 150 tis. Kč a to ještě s převodem, který je 1:8 (nebo 1:6,1) Proto jsme se rozhodli postavit svoje nápravy s reduktory, vlastní výroby. Více v sekci reduktory.

Jeep RACE bude tedy o 500kg lehčí než EVO3, bude na reduktorových nápravách a bude mít mnohem lepší rozložení hmotnosti.

S tímto plánem začala spolupráce nového týmu Honza Prokůpek – Jirka Provazník na novém JEEPU EVO RACE.

Stručný popis nového Jeepu Race

Základ tvoří trubkový rám o průměru 44 mm a síle 2,2 mm. Na tento rám se upevní karoserie - obvodové části jako maska a boky a ostatní se odstraní. Vozidlo tak bude vypadat jako "sériový" Wrangler. Na tento rám se postupně uchytí obě nápravy pocházející z vozu Nissan Patrol, obohacené o ARB uzávěrky a již zmíněné reduktory. Zavěšení bude na CrMo tyčích, a to třech na každou nápravu + panhardská tyč. O tlumení se bude starat čtveřice tlumičů FOX, které slouží zároveň i jako pružiny. Poměrem oleje a dusíku se nastaví výška a tuhost. Motor zůstane stejný jako ve voze EVO3, tedy Mercedes 2.3TD s rotačním čerpadlem a jiným systémem plnění. Vzhledem k zásadní úspoře váhy bude tento motor dostačující. Převodovka zůstává rovněž stejná, tedy Sprinter a redukční Land Rover. Brzdy kotoučové, každé kolo brzděné zvlášť. Ve fotogalerii je vidět stavba vozu a také detaily jednotlivých komponentů.

Fotogalerie stavby JEEPu RACE