TOYOTA LAND CRUISER HZJ78 42TD

Představuji svoji TOYOTU HZJ78, ale hlavně přestavbu tohoto legendárního vozidla, která dnes slouží jako expediční vozidlo a také bude sloužit jako doprovodné vozidlo pro závody offroad trial k závodnímu speciálu Jeep Wrangler EVO RACE, na kterém se nyní intenzivně pracuje.

Po vyhodnocení potřeb jsem zvolil toto vozidlo pro jeho krásu v jednoduchosti, kvalitě, doporučení zkušených cestovatelů a jednotlivých skupin, ze kterých je tato toyota postavena. Samozřejmě jsem vycházel i z potřebných rozměrů vozidla.

Vzhledem k plánovaným přestavbám bylo pro mne ideální koupit auto, které bude pravidelně servisováno s potřebnou historií, ale na druhou stranu vzhledem k poškození na karoserii dobrou cenou.

Toyota byla na Silvestra 2009 přivezena do dílny a následovalo absolutní rozebrání. Demontovaná karoserie, aby byl lépe přístupný podvozek vozu a mohlo se rozmýšlet nad přestavbou zadní nápravy – jeho zavěšení. Sériové zavěšení listovými pery působí jen jako držák nápravy, jelikož konstrukce péra konstruovaná na zátěž 1000kg užitečné hmotnosti nedělá nic jiného a pak také působí velice efektivně jako zasekávačka za pařezy a podobné terénní nerovnosti. Váha péra je kolem 50kg, tudíž zbytečná váha – prostě všechna proti.

Rozhodnutí bylo okamžité. Přestavba na vinuté pružiny, byla jednoznačnou volbou. Při detailním pohledu na fotky je vidět použité zavěšení, které je částečné okopírování zavěšení z LC73, tedy 2mi tyčemi se čtyřmi kotvícími body, změněné bylo jen zavěšení „horem“ aby byl menší úhel u rámu a také nepřekážely pod nápravou. Pružiny OME z LC100 byla jak je nyní vidět vhodná volba v kombinaci s váhou vozu, požadavkem na zatížení a výškou. Toto zavěšení doplňuje panhardka, která je pro tento způsob nejjednodušším řešením. Vzhledem k tomu, že zavěšení ve čtyřech bodech na dvou tyčích samo o sobě částečně působí jako stabilizátor (zkrucuje nápravu – silentbloky při křížení), nebylo potřeba zavěšení dále vybavovat stabilizátorem a také vzhledem k rozsahu křížení nápravy mohly být použity níže uvedené body pro ukotvení panhardky. (Je počítáno s malým rozsahem křížení kvůli stabilitě na silnici s nákladem).

Přední náprava byla ponechána sériově, jen výměna za pružiny OME. Tlumiče byly použity plně repasovatelné a na míru seřiditelné PROTLUM, se kterými mám velice dobré zkušenosti nejen kvalitou, ale právě možné perfektní nastavení na míru a váhu vozu. V neposlední řadě je příznivá i cena, která se pohybuje kolem 6tis za kus a poté repase od 500,- po 1500,- dle stavu. Poté následovalo kompletní rozebrání, opískování rámu, tyčí, náprav a lakování několika litry základové a vrchní barvy.

Když jsme u podvozku, zmíním se o zástavbu obou uzávěrek diferenciálu ARB Air rocker, ale také hlavně předních pevnostních kloubů a pevnostních poloos JP AXLES, které se osvědčily na závodním jeepu, které doposud nikdy nepraskly a to ani při použití 37“ kol. Tato volba zajistí, že nebudu muset nikdy na expedici opravovat homokinetický kloub, či se obávat zařazení uzávěrky v kombinaci s plným rejdem a zpátečky apod. Samozřejmostí byly nové ložiska, gufera, bubny, destičky a také silentbloky apod.

Motor 42D má ale větší kompresi, aby byl schopen dosahovat bez turba výkonu 96KW. Proto nové turbodmychadlo jsem nastavil na nižší přetlak, konkrétně 0,54Atm., než je tomu u LC80. Samozřejmě bylo nutné úpravou na vstřikovacím čerpadle dosáhnout součinnosti, aby při nafouknutí motoru turbem došlo také k přidání tzv..turbonafty. V opačném případě by pouze došlo k zahřívání motoru bez potřebného výkonu. Regulace na turbu byla použita jednoduchá přetlaková, kdy při dosažení mezního tlaku se na turbu otevře klapka a dojde k poklesu tlaku před turbem. Toto jsem doplnil o „obelhávací“ redukční ventil, kterým dle nastavení mohu jednoduchým způsobem regulovat hodnotu mezního tlaku. Otočením ventilu je možné motor „nafouknout „ i na vyzkoušených 1,3Atm – ale jelikož řeším expediční vozidlo, né závodní je toto jen „rezerva“. Níže na fotografiích je vidět zástavba turbodmychadla, graf nárůstu výkonu a krouticího momentu a také redukční ventil vlevo nad filtrboxem.

Pro lepší diagnostiku potřebnou při zástavbě turba bylo sledovat teplotu výfukových plynů, teplotu oleje, vody ale také teplotu stlačeného vzduchu. Posloužil mi k tomu programovatelný budík, který umí měřit 6 veličin, zobrazovat je a také ukládat do paměti pro zpětné načtení hodnot. Příjemné je možné nastavení upozornění a také alarmu pro každou veličinu. Na základě měření se rozhodnu o instalaci chladiče stlačeného vzduchu, při různých jízdních režimech.

Bezpečnostní rám je vhodným doplňkem. Bezpečnost je důležitá. Proto jsem kabinu vybavil bezpečnostním rámem, který vzhledem k záměrné absenci některých trubek nevyhovuje podmínkám závodního vozu, ale vzhledem k účelu není možné použitý všech předepsaných výztuh. Každopádně v porovnání s pevností bez rámu není o čem mluvit. Použity byly trubky průměru 45mm a tloušťky 2mm, kotvící místa 150x150mm 5mmsilné. Oblouky A,B,C,D. D oblouk má podélné rozpěry, nad řidičem je kříž pro tuhost.

Vše nastrojit, poklepat, zavařit zadní okna, abych nebyl jak ve výloze, nalakovat expediční matnou pískovou barvou, zakoupení pneu BFgoodrich 255/85R16 KM2 pro jejich ještě „sériový“ rozměr, namontovat šnorchl sání pro odlehčení filtru, který bude sát o trochu výše čistý vzduch, zabudování předního navijáku WARN HS 9500i pro jeho rychlost a sílu, zadních světel do karoserie, tažného zařízení a TOYOTA KONEČNĚ vypadá, jak jsem si vždy přál.

Po nekončících zástavbách všeho potřebného jako nezávislé topené WEBASTO AIR TOP20, vysílačky, rádia, lednice VAECO, rozvodů elektro, lampiček, měniče napětí AUTOLAMP 5000W, přídavných světel bylo konečně hotovo a mohli jsme se vydat na testovací jízdu. Na velikonoce 2010 po cca 3měsících jsem si užíval radost z nového vozidla, které až na nedodělaný interiér bylo kompletně přestavěno dle mých představ a já jsem si mohl užít svých 200km. Překvapen jsem byl hlavně z výkonu motoru, který si na 5ku dokáže poradit s rychlostí od 50km/h až po 175km/h dle gps, kde v 1300otáčkách mám popisovaných 0,5atm plnícího tlaku, pro jeho super zvuk atd.

Ještě mě čeká návštěva čalouníka, chtěl bych nové sedačky a samozřejmě spaní, ale nyní musím pracovat na Jeepu RACE, abychom měli co tahat.

V případě zájmu o jakoukoli úpravu na své TOYOTě, která je výše popisována, kontaktujte nás na info@jp-axles.cz