TOYOTA LAND CRUISER HZJ78 42TD
Představuji svoji TOYOTU HZJ78, ale hlavně přestavbu tohoto legendárního vozidla, která dnes slouží jako expediční vozidlo a také bude sloužit jako doprovodné vozidlo pro závody offroad trial k závodnímu speciálu Jeep Wrangler EVO RACE, na kterém se nyní intenzivně pracuje.
Po vyhodnocení potřeb jsem zvolil toto vozidlo pro jeho krásu v jednoduchosti, kvalitě, doporučení zkušených cestovatelů a jednotlivých skupin, ze kterých je tato toyota postavena. Samozřejmě jsem vycházel i z potřebných rozměrů vozidla.
Vzhledem k plánovaným přestavbám bylo pro mne ideální koupit auto, které bude pravidelně servisováno s potřebnou historií, ale na druhou stranu vzhledem k poškození na karoserii dobrou cenou.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Toyota byla na Silvestra 2009 přivezena do dílny a následovalo absolutní rozebrání. Demontovaná karoserie, aby byl lépe přístupný podvozek vozu a mohlo se rozmýšlet nad přestavbou zadní nápravy – jeho zavěšení. Sériové zavěšení listovými pery působí jen jako držák nápravy, jelikož konstrukce péra konstruovaná na zátěž 1000kg užitečné hmotnosti nedělá nic jiného a pak také působí velice efektivně jako zasekávačka za pařezy a podobné terénní nerovnosti. Váha péra je kolem 50kg, tudíž zbytečná váha – prostě všechna proti.
Rozhodnutí bylo okamžité. Přestavba na vinuté pružiny, byla jednoznačnou volbou. Při detailním pohledu na fotky je vidět použité zavěšení, které je částečné okopírování zavěšení z LC73, tedy 2mi tyčemi se čtyřmi kotvícími body, změněné bylo jen zavěšení „horem“ aby byl menší úhel u rámu a také nepřekážely pod nápravou. Pružiny OME z LC100 byla jak je nyní vidět vhodná volba v kombinaci s váhou vozu, požadavkem na zatížení a výškou. Toto zavěšení doplňuje panhardka, která je pro tento způsob nejjednodušším řešením. Vzhledem k tomu, že zavěšení ve čtyřech bodech na dvou tyčích samo o sobě částečně působí jako stabilizátor (zkrucuje nápravu – silentbloky při křížení), nebylo potřeba zavěšení dále vybavovat stabilizátorem a také vzhledem k rozsahu křížení nápravy mohly být použity níže uvedené body pro ukotvení panhardky. (Je počítáno s malým rozsahem křížení kvůli stabilitě na silnici s nákladem).
![]() |
![]() |
![]() |
Přední náprava byla ponechána sériově, jen výměna za pružiny OME. Tlumiče byly použity plně repasovatelné a na míru seřiditelné PROTLUM, se kterými mám velice dobré zkušenosti nejen kvalitou, ale právě možné perfektní nastavení na míru a váhu vozu. V neposlední řadě je příznivá i cena, která se pohybuje kolem 6tis za kus a poté repase od 500,- po 1500,- dle stavu. Poté následovalo kompletní rozebrání, opískování rámu, tyčí, náprav a lakování několika litry základové a vrchní barvy.
![]() |
Když jsme u podvozku, zmíním se o zástavbu obou uzávěrek diferenciálu ARB Air rocker, ale také hlavně předních pevnostních kloubů a pevnostních poloos JP AXLES, které se osvědčily na závodním jeepu, které doposud nikdy nepraskly a to ani při použití 37“ kol. Tato volba zajistí, že nebudu muset nikdy na expedici opravovat homokinetický kloub, či se obávat zařazení uzávěrky v kombinaci s plným rejdem a zpátečky apod. Samozřejmostí byly nové ložiska, gufera, bubny, destičky a také silentbloky apod.
Motor 42D má ale větší kompresi, aby byl schopen dosahovat bez turba výkonu 96KW. Proto nové turbodmychadlo jsem nastavil na nižší přetlak, konkrétně 0,54Atm., než je tomu u LC80. Samozřejmě bylo nutné úpravou na vstřikovacím čerpadle dosáhnout součinnosti, aby při nafouknutí motoru turbem došlo také k přidání tzv..turbonafty. V opačném případě by pouze došlo k zahřívání motoru bez potřebného výkonu. Regulace na turbu byla použita jednoduchá přetlaková, kdy při dosažení mezního tlaku se na turbu otevře klapka a dojde k poklesu tlaku před turbem. Toto jsem doplnil o „obelhávací“ redukční ventil, kterým dle nastavení mohu jednoduchým způsobem regulovat hodnotu mezního tlaku. Otočením ventilu je možné motor „nafouknout „ i na vyzkoušených 1,3Atm – ale jelikož řeším expediční vozidlo, né závodní je toto jen „rezerva“. Níže na fotografiích je vidět zástavba turbodmychadla, graf nárůstu výkonu a krouticího momentu a také redukční ventil vlevo nad filtrboxem.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pro lepší diagnostiku potřebnou při zástavbě turba bylo sledovat teplotu výfukových plynů, teplotu oleje, vody ale také teplotu stlačeného vzduchu. Posloužil mi k tomu programovatelný budík, který umí měřit 6 veličin, zobrazovat je a také ukládat do paměti pro zpětné načtení hodnot. Příjemné je možné nastavení upozornění a také alarmu pro každou veličinu. Na základě měření se rozhodnu o instalaci chladiče stlačeného vzduchu, při různých jízdních režimech.
Bezpečnostní rám je vhodným doplňkem. Bezpečnost je důležitá. Proto jsem kabinu vybavil bezpečnostním rámem, který vzhledem k záměrné absenci některých trubek nevyhovuje podmínkám závodního vozu, ale vzhledem k účelu není možné použitý všech předepsaných výztuh. Každopádně v porovnání s pevností bez rámu není o čem mluvit. Použity byly trubky průměru 45mm a tloušťky 2mm, kotvící místa 150x150mm 5mmsilné. Oblouky A,B,C,D. D oblouk má podélné rozpěry, nad řidičem je kříž pro tuhost.
![]() |
![]() |
Vše nastrojit, poklepat, zavařit zadní okna, abych nebyl jak ve výloze, nalakovat expediční matnou pískovou barvou, zakoupení pneu BFgoodrich 255/85R16 KM2 pro jejich ještě „sériový“ rozměr, namontovat šnorchl sání pro odlehčení filtru, který bude sát o trochu výše čistý vzduch, zabudování předního navijáku WARN HS 9500i pro jeho rychlost a sílu, zadních světel do karoserie, tažného zařízení a TOYOTA KONEČNĚ vypadá, jak jsem si vždy přál.
![]() |
![]() |
![]() |
Po nekončících zástavbách všeho potřebného jako nezávislé topené WEBASTO AIR TOP20, vysílačky, rádia, lednice VAECO, rozvodů elektro, lampiček, měniče napětí AUTOLAMP 5000W, přídavných světel bylo konečně hotovo a mohli jsme se vydat na testovací jízdu. Na velikonoce 2010 po cca 3měsících jsem si užíval radost z nového vozidla, které až na nedodělaný interiér bylo kompletně přestavěno dle mých představ a já jsem si mohl užít svých 200km. Překvapen jsem byl hlavně z výkonu motoru, který si na 5ku dokáže poradit s rychlostí od 50km/h až po 175km/h dle gps, kde v 1300otáčkách mám popisovaných 0,5atm plnícího tlaku, pro jeho super zvuk atd.
![]() |
![]() |
Ještě mě čeká návštěva čalouníka, chtěl bych nové sedačky a samozřejmě spaní, ale nyní musím pracovat na Jeepu RACE, abychom měli co tahat.
V případě zájmu o jakoukoli úpravu na své TOYOTě, která je výše popisována, kontaktujte nás na info@jp-axles.cz